Valparaiso! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Remco Irene - WaarBenJij.nu Valparaiso! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Remco Irene - WaarBenJij.nu

Valparaiso!

Door: Co en Irene

Blijf op de hoogte en volg Remco

08 Maart 2015 | Chili, Valparaíso

Op ongeveer 2 uur rijden van Santiago ligt het mooie Valparaiso. Valparaiso staat bekend om een aantal dingen:

1) het is de eerste havenstad in Zuid Amerika. Vroeger (voor het panama-kanaal) was Valparaiso daardoor ook de place-to-be. Alle grote schepen met 1000en goederen kwamen hier aan, om dan vervolgens per land verder vervoerd te worden in Chili, maar ook omringende landen. Hierdoor was Valparaiso dan ook lange tijd de rijkste stad in Z. amerika. Valparaiso had bijvoorbeeld de eerste bank, de eerste protestantse/katholieke kerk, de eerste brandweer en de eerste gemeenschappelijke schatkist (treasury). De rijksten der Zuid Amerika woonden hier dan ook allemaal, de grootste luxueuze hotels openden er hun deuren en modelabels hadden er 'flagship'-stores. Tot het Panama-kanaal werd geopend... Toen werd de weg naar Zuid Amerika ineens korter, en veel goedkoper. Valparaiso is nu niet langer de belangrijkste haven in Chili (dat is San Juan) en alle luxe is inmiddels vergane glorie. Maakt wel tot een interessant verhaal, en vooral een prachtige stad.

2) Unesco. Valparaiso is op een grote hoge heuvel gebouwd. Je gaat dus letterlijk van zeeniveau 100en meters de stad in, de berg op. Dit heeft geleid tot veel kleine trappen, in miniscule schattige straatjes. Daarnaast mocht tot voorheen (voor de Unesco erfgoed status) iedereen die een stuk grond kocht precies helemaal zelf bepalen hoe het daarop te bouwen huis eruit kwam te zien. Geen enkel huis is dan ook hetzelfde, en de menselijke fantasie heeft geleid tot bizarre creaties. Een werkelijk prachtig gezicht.

3. Straatkunst (graffiti) en kleurrijke trappen/huizen. Alle huizen zien er anders uit, maar hebben ook een andere (felle) kleur. Hetzelfde geldt voor alle treden van de vele trappen. Erg leuk,om te zien. Daarnaast heeft het bouwen op een heuvel geleid tot veel vaak enorme vlakken lege gekleurde muren, de perfecte plek voor wat straatkunst (daar is het woord graffiti absoluut te negatief). Als bewoner en eigenaar van zo'n stuk muur heb je 2 opties. Je doet niets, en wacht tot een of andere bende er een rare en vooral lelijke leus op spuit. Of je geeft een plaatselijke kunstenaar toestemming om op jouw muur een prachtige verftekening te maken. De meesten kiezen dan ook voor optie 2, de stad hangt vol met de meest mooie en grootse 'murals'. Weetje: kunstenaars en bendes respecteren elkaar. Dit betekent, als een bende zo'n lelijke 'tag' heeft geplaatst, dat een kunstenaar die ten aller tijde laat staan en er niet overheen spuit. Omgekeerd gebeurt hetzelfde. De meest beroemde kunstenaar: Inti (aantal foto's toegevoegd).

4. Red Bull's Valparaiso Cerro Abajo. Een bloedstollende race de berg af (op een soort mountainbike) over trappen, straten, schansen en daken. Supersnel, en levensgevaarlijk. Dit event was er toevallig op onze laatste dag, bizar druk en bizarre fotos. Hier ontmoetten we ook onze vriend uit Santiago weer, meteen een biertje mee gedaan.

Uiteindelijk hebben we 5 dagen (4 nachten) in Valparaiso doorgebracht in het hostel: Casa Volante. Het hostel ziet er net zo gek en kleurrijk uit als de rest van de stad. Onverwacht hadden we niet alleen een tweepersoons kamer, maar deeldden we een soort appartement met een ouder Frans stel. Prima mensen, maar Fransen blijven apart, en hebben nooit zin in enige vorm van conversatie. Het appartement is erg mooi, eigen keuken, lekker rustig.

Op dag 1 hebben we niet veel gedaan. Ik heb wegens verkoudheid in de bus op hoogte vaak behoorlijke hoofdpijn, dus die is direct naar bed gegaan. In de middag toch naar een door het hostel aangeraden vegetarisch restaurant. Dat was om het kort te houden fantastisch, als we dat soort lekkere creatieve gerechten iedere dag konden krijgen werden we vegetarier. Ook de compleet vegetarische koekjes zijn de lekkerste ooit (en ik heb heel wat koekjes geproefd).

Dag 2 was bedoeld om goed uit te zieken (half gelukt) en eindigde met een door het hostel georganiseerde Choripanada! Oftewel: all you can eat Choripan (brood met chorizoworst) van de barbeque. Ik natuurlijk zeker voor te porren, Irene ook en deden we samen met een Australisch stel. De asador was hilarisch en ik nam het ook nog even een tijdje zeer professioneel over, zie de foto's maar ;-) Na 5 broodjes met chorizoworst zit je overigens vol, ook al was de asador het daar niet mee eens. Het Australische stel was top, dus daar hebben we daarna het nachtleven mee verkend. Veel gelachen en gedronken, en om 3u 's nachts klaar voor bed.

Op dag 3 doen we eenzelfde free-walking tour als we in Santiago hebben gedaan. Wederom veel gezien en veel nieuwe feitjes over de stad meegekregen (de glorie en de val). Hoewel zeker een aanrader, is het ook erg afhankelijk van wie je als gids krijgt.

Op dag 4 was het tijd om zelf de stad te verkennen. Dit doe je in Valparaiso het beste door Av. de Alemania af te lopen. Dit is een enorm lange straat op de berg, met uitzicht over de mooiste delen van de stad en baai.

Op dag 5 iets geks: een masterclass Chileens koken! Werd ons door iedereen aangeraden en was ook absoluut een highlight! Je koopt alle producten zelf op een lokale markt (een ervaring op zich) en gaat daarna naar een kleine studio met een goed ingerichte keuken. We zijn met 6: wij, 2 meisjes uit Zwitserland, een Mexicaanse en de Chef; Carolina. De gerechten die we hebben gemaakt:

- Pisco Sour (lokale alcoholische drank)
- Empanadas met vlees
- Pastel de Choclo (maistaart met gehakt, eieren, rozijnen en kip)
- Ceviche de Renetta
- Leche asada (lijkt op flan)
- Salsa de Pebre (heerlijk)

Let wel, alles zelf gesneden en gemaakt! Dus!

Aan het einde hebben we wat haast, de finale van Red Bull Valparaiso Cerro Abajo begint en die willen we niet missen. Ook hebben we afgesproken met onze Duitse vriend Yves uit Santiago die net is aangekomen.

's Avonds na al deze indrukken beginnen we aan onze tocht naar San Pedro de Atacama. Daarover in de volgende post meer, was memorabel.